Skip to main content
Direct persoonlijk contact
Bellen


De distributieriem of distributieketting kan u gemeen verrassen!

Ik krijg er geregeld vragen over. De distributieriem. Een belangrijk onderdeel van de motor in de vorm van een speciale getande riem, die de overbrenging van krukas naar nokkenas regelt.  Alle aandrijfkracht van de motor gaat dus over deze riem! En soms beschikt zo’n motor over heel wat pk’s. Het is daarom erg belangrijk dat de riem in perfecte staat is en blijft.

Breekt de distributieriem? Dan gaat het meestal goed mis. De krukas blijft dan draaien, terwijl de nokkenas stilstaat. Als gevolg daarvan raken de kleppen de zuigers en is de schade enorm. Vrijwel altijd zijn de kleppen dan zodanig beschadigd dat een cilinderkoprevisie noodzakelijk is. Dat is een enorm kostbare reparatie, waar niemand – zelfs wij niet, want we gunnen u het beste – op zit te wachten. 

Daarom vind ik het ontzettend belangrijk om die distributieriem op tijd te vervangen. Elk merk heeft daartoe voorschriften opgesteld in relatie tot kilometers en jaren.  Wij checken dit bij iedere beurt en bereiden u er graag tijdig op voor als de riem op korte termijn vervangen moet worden.

Distributieketting kan ook breken!

Bij heel wat nieuwere motoren heeft de fabrikant de riem inmiddels vervangen voor een distributieketting. Het idee was dat deze ketting levenslang mee zou moeten gaan. En je dus nooit meer een distributieriem of distributieketting zou hoeven vervangen. Het geval wil echter dat deze ketting op spanning gehouden wordt door een riemspanner. Deze werkt op oliedruk en daar zit alsnog het gevaar!

Niet op tijd olie verversen of verkeerde olie gebruiken leidt ertoe dat de spanner zijn werk niet goed kan doen. Vervolgens is de ketting niet meer strak genoeg. Deze wordt dan veel zwaarder belast en kan gaan rekken. Zoiets horen wij vrijwel altijd direct aan het motorgeluid. Wij grijpen dan meteen in en vervangen de ketting. Rijdt u te lang door met zo’n opgerekte ketting? Dan kan zelfs ook déze breken. Met dezelfde enorme schade als hierboven beschreven tot gevolg.

Ik adviseer daarom om elk jaar de olie te verversen, ook bij minder gereden kilometers. Het kost een beetje, maar voorkomt een hoop kosten en ellende.

arrow_back Terug naar het overzicht

Ronnie Nijman

Technisch specialist

Deel dit bericht